Inclus: Descriu, cu exemple, ce plan mi-am făcut pentru îndeplinirea obiectivelor pentru acest an. Se poate aplica pentru orice fel de obiective, inclusiv financiare.
Astăzi vreau să povestim despre planificare, iar acest articol este scris din postura de învățăcel, nu de om care le știe pe toate. Pentru mine contează nu doar rezultatele pe care le avem (până la urmă, toți avem aceeași destinație), ci și traseul în sine.
Am devorat articole despre planificare, m-am inspirat din „Mai mult cu mai puțin” de Leo Babauta și mi-am făcut un plan pentru 2019.
Un plan despre cum să mă țin de plan, dacă îți vine să crezi. Așa mă voi asigura că sunt pe drumul cel bun, spre îndeplinirea obiectivelor.
Planul ăsta mă ajută să fiu productivă, productivitatea mă ajută să fac bani. Bonus, un plan de acest fel poate fi aplicat și pentru finanțele personale.
Despre cartea „Mai mult cu mai puțin”, pe subiectul planificare
Ideea care stă la baza acestei cărți e să ne simplificăm cât mai mult viața. Autorul abordează diverse aspecte care ne pot ajuta în a simplifica (cum ar fi arta de a spune Nu, arta de a ne alege responsabilitățile).
Eu, însă, mă voi focusa aici doar pe aspectele care țin de planificare.
Deci, Leo Babauta zice așa:
- Ne alegem mai întâi un obiectiv mare. Doar unul. Pentru 6-12 luni. El recomandă perioada asta, pentru că atât obiectivele care durează puțin, cât și obiectivele a căror implementare îți cer prea mult timp pot fi demotivante.
- Divizăm obiectivul mare în proiecte mai mici.
- Proiectele le divizăm în sarcini săptămânale și zilnice.
- Includem acele sarcini în lista de To Do a fiecărei zile și acționăm.
- Evaluăm și obținem rezultate relevante pentru obiectivul mare.
Ideea e să ne concentrăm doar pentru un anumit obiectiv mare (din care rezultă sub-proiectele și sarcinile) până îl finisăm.
Apoi trecem la altul.
Pentru că ne concentrăm doar pe un obiectiv, e foarte posibil să îl terminăm mai repede decât ne-am propus, atunci trecem la altul și așa ajungem să fim mai productivi.
Cum aplic eu aceste idei
Etapa I:
Mi-am stabilit un obiectiv mare pe care să îl îndeplinesc până în iulie 2020 și obiectivul meu sună așa:
Să fac X bani pe lună din proiectele mele online până pe 31 iulie 2020.
Am ales perioada asta pentru că e un obiectiv prea mare pentru decembrie 2019, dar prea rotund și frumos ca să îl rup în două.
Etapa II:
Mi-am stabilit 3 sub-obiective pentru 2019.
De exemplu, unul dintre aceste obiective e să:
Cresc newsletter-ul la 2000 de abonați.
(Cifra nu am ales-o întâmplător, cred că de la cifra asta în sus, creșterea va fi mai rapidă.)
Dintre cele 3 sub-obiective, 2 sunt strâns legate de obiectivul mare. Al treilea e legat de relația noastră de familie. Pentru că nu aș vrea să mă pierd în proiecte, iar familia să rămână pe locul doi.
Etapa III:
Am luat primul sub-obiectiv pentru 2019 și am făcut o listă de mini-proiecte care vor duce la îndeplinirea lui. Unele proiecte sunt de doar câteva zile, altele sunt mari și recurente.
În fiecare lună îmi aleg 3 mini-proiecte la care să lucrez.
De exemplu, pentru ianuarie mi-am stabilit așa:
- Newsletterul,
- Marketing prin afiliere,
- Căutare magazine Cireshel
Dacă vrei să contribui la creșterea mea și la îndeplinirea obiectivelor mele :D, abonează-te la newsletterul NataliaDabija.ro. Îți voi trimite idei de economisire și de simplificare a vieții și vei primi la abonare și un mic cadou digital. Mulțumesc pentru încredere!
Etapa IV:
Acele mini-proiecte le împart în sarcini, iar din acele sarcini îmi aleg 3 sarcini pe săpămână, apoi 3 sarcini și mai mici pe zi.
Pe lung, în fiecare dimineață fac o listă To Do. Includ aici și sarcinile care nu țin de proiectele mele profesionale, adică acele sarcini fără de care nu aș putea să funcționez.
Deci lista de sarcini e mai mare de 3 lucruri, însă doar 3 dintre ele sunt foarte importante.
Stabilesc care sunt cele 3 sarcini importante (dintre care cel puțin una e legată de obiectivul meu mare) și le rezolv mai întâi pe acestea.
Apoi le fac și pe restul, dar doar după ce le-am terminat pe cele importante.
De exemplu, cele 3 sarcini importante de azi sunt:
- Articol pentru blog,
- Text Cireshel prezentare,
- Livrare Simona Cireshel,
- Mail târg Cireshel.
Cele 3 sarcini importante sunt 4, pentru că ultima e super ușor de făcut, dar e important să o fac azi. Iar lista continuă cu alte sarcini mai puțin importante:
- Să fac mâncare de năut,
- Să programez postări pentru pagina de facebook a blogului,
- Să trimit 3 mailuri.
Etapa V și VI:
Următoarea etapă e să acționez. Fără asta, planul meu e egal cu un MARE ZERO.
Evaluez periodic rezultatele, așa văd ce a mers bine, ce ar trebui să ajustez.
Mi-am stabilit să fac evaluări săptămânale, lunare și la sfârșit de an. Evaluările săptămânale nu prea îmi vin natural (le acord o prioritate mică, deci rămân nefăcute), dar totuși arunc uneori câte un ochi în urmă (mai mult pentru a mă motiva).
În schimb, mi-am propus să fiu fermă cu evaluările lunare și cu stabilirea celor 3 mini-proiecte importante pentru fiecare lună.
Să vedem, revin pe parcurs cu ce am reușit să fac.
Trecerea mea de la spontaneitate la organizare
Pentru un om neorganizat din fire, planul meu poate să pară copleșitor.
Sunt o grămadă de detalii de stabilit și vei simți, probabil, că e o pierdere de timp.
Ba mai mult, e posibil să simți că planificarea îți fură din spontaneitate. Eu mult timp am crezut că sunt o persoană spontană și că nu pot să lucrez altfel. Am realizat târziu că nu eram pregătită să intru în faza de planificare.
Am ajuns aici – cu acest plan stufos în față – după muuulte luni de citit articole, după multe încercări și erori.
Dă-ți timp și ia-o încet.
Pentru mine, primul pas a fost să îmi planific ziua cu 3 sarcini importante de făcut. Adică nu am plecat de la acest plan, ci de la sarcinile zilnice.
Pe scurt, la mine lucrurile au decurs așa:
Stabilit 3 sarcini importante pentru fiecare zi ⇒ Stabilit obiectiv mare (pentru că altfel acele sarcini zilnice erau fără focus) ⇒ Stabilit proiecte și mini-proiecte care derivă din obiectivul mare ⇒ Făcut planul mai larg de mai sus ⇒ Pus planul în practică ⇒ Productivitate ridicată + Bonus: Mi-am crescut încrederea în mine!
Încă un lucru important. Au trecut multe luni până când mi-am dat seama că aș fi mai eficientă dacă sarcinile mele zilnice ar fi legate de un obiectiv mare. Abia atunci am definit un obiectiv și am început să fac un plan.
Schimbarea nu vine peste noapte.
Daca ești un om al organizării, articolul meu poate să ți se pară entry-level. Sau poate că nu e așa, poate că ai aflat ceva nou. Nu rămâne decât să îmi spui mai jos, într-un comentariu.
Oricum ar fi, pentru mai multe detalii și pentru a afla de ce să te limitezi la un singur obiectiv și la 3 sarcini pe zi, îți recomand să citești cartea „Mai mult cu mai puțin” de Leo Babauta.
Pentru mine, a fost cheia care mi-a deschis porțile spre a fi organizată și focusată.
Tu cum te asiguri că îți îndeplinești obiectivele?
PS: Spre sfârșitul anului, voi povesti despre cum a funcționat acest plan, cu ce a mers și ce ajustări am făcut pe parcurs. See you soon, că prima luna s-a dus deja!
Pentru munca de acasa e important sa ne organizam – eu ii zic disciplina. Pasi, taskuri, chestii de facut, zi-i cum vrei – fara sef sau colegi sa te tzina pe calea dreapta, cu 10000 de tentatii in jur…
De acord, dar numai aici e nevoie de focus. Un exemplu de obiectiv ar fi: Sa intru la facultatea de psihologie, la buget. Obiectivul asta tot poate fi impartit in mini-proiecte, apoi in sarcini mai mici.
Cred ca orice obiectiv poate fi „simplificat” asa.
Intrebare rapida: cum se comporta FB (din punct de vedere al reachului) cu postarile tale programate? Nu ai observat un pattern?
Nu am observat încă, abia recent am început să le programez constant. În plus, toate sunt programate.
Oricum am un reach foarte mic :). Deseori nu depășește 200-300 de persoane. Și era mic și înainte de a le programa.
Am observat că reach-ul ține de tipul postărilor mai mult. Cele fără link (doar cu text sau text și poză) ajung la mai mulți oameni.
Pingback: 7 investiții pe care să le faci în tine și să îți îmbunătățești viața • Natalia Dabija
[…] apucam să vorbesc pe îndelete. Anul ăsta am hotărât să fac ceva în privința asta, iar planul meu lunar include întâlniri cu oameni […]
Pingback: Îmbrățișează perspectiva asta ca să ai o viață mai bună (e inspirată dintr-o lecție de yoga) • Natalia Dabija
[…] o preiei de aici sau din altă parte, legată de gestionarea banilor, de debarasare a casei, de planificare etc, trece-o prin filtrul tău propriu, adapteaz-o cât de mult poți la ce îți trebuie ție și […]
Pingback: Ce fac să ajung la viața domoală la care râvnesc • Natalia Dabija
[…] Am povestit mai multe aici: Cum mă asigur că îmi îndeplinesc obiectivele (financiare sau nu) […]
Pingback: Cum să iei decizii financiare bune (din emoțional către rațional) • Natalia Dabija
[…] Cum mă asigur că îmi îndeplinesc obiectivele (financiare sau nu) […]