***Acest articol este susținut de platforma de educație financiarā Money Bistro. Cu seria de articole #BugetulFamiliei, aduc în față familii de la care învățăm despre cum să ne gestionăm banii. Din acest episod vei afla despre cheltuielile unui cuplu tânăr, ea – pofitcioasă, el – calculat, cu 2 pisici adoptate. ***
Bugetul Familiei are și 2 secțiuni speciale:
- Sfaturi din partea comunității pe marginea bugetului și
- Sfaturi și idei din partea mea.
Orice persoană care-și face public bugetul aici (anonim) se poate bucura de acest ajutor.
Dacă vrei și tu să contribui la seria #BugetulFamiliei (cu sau fără sfaturi, e alegerea ta), scrie-mi pe contact@nataliadabija.ro pentru a-ți trimite chestionarul.
Dacă nu ai un buget lunar, îți recomand să ții o lună evidența cheltuielilor și a veniturilor ca să poți să îți analizezi situația.
Tadaa, vă invit să cunoașteți povestea de astăzi:
Familia noastră este formată din doi garfilzi (două pisici), eu și logodnicul meu. Dennis are 27 de ani, eu am 22 de ani, Garfield 1 an, iar Buni 12 ani.
Pisicile ne sunt copii ?. I-am adoptat și îi iubim enorm. Locuim în Timișoara.
Pe scurt, eu sunt darnică (îmi place să donez pentru diferite cauze) și pofticioasă, dar în ultimul an am învățat să mă abțin. Eu sunt mai aeriană, dar mă completează el și mă pune cu picioarele pe pământ atunci când aiuresc.
Dennis este foarte calculat, atent, organizat și tinde spre lucrurile practice, simple și este mult mai calm. El a fost cel cu inițiativa de gestionare a veniturilor, cheltuielilor și bugetelor și totodată cel care a „descoperit” cursurile de educație financiară, înaintea mea.
El dacă se duce la magazin pentru două pâini, cu atât vine. În schimb eu :)…ei bine, eu mai vin și cu alune și fructe și ceva „mic și dulce”.
În prezent eu sunt studentă, iar el lucrează ca operator într-o multinațională (Flex Timișoara).
Programul lui de muncă este structurat astfel: 12/24, 12/48.
Transportul lui pînă la muncă și înapoi este asigurat de firmă. El are permis de conducere, eu nu.
Veniturile noastre oscilează, în sensul că atunci când el primește salariul de bază (3200 de lei) și eu pensia de urmaș( 800 de lei) avem 4000 de lei. Atunci când reușește să facă ore suplimentare veniturile noastre ajung până la 5000 de lei.
Una dintre pisici are probleme medicale, care din când în când ne mai scot niște bănuți „pe neașteptate”. În ultima vreme, am investit mult în sănătate și încă mai trebuie.
În prezent folosim două aplicații (Home Budget și Money Lover) pentru gestionarea cheltuielilor și bugete pe categorii. Locuim într-o chirie care ne costă 1000 de lei/lună. Împreună cu celelalte cheltuieli (întreținere, curent, internet, cartele) ajungem la 1500 de lei.
Din nefericire, eu sufăr de o boală cronică. Aceasta necesită investigații chiar și de 2-3 ori pe an (destul de costisitoare), însă tratamentul momentan este mai accesibil.
Pentru noi sănătatea este momentan prioritară, urmată de economisire (avem o sumă economisită destul de ok). Suma economisită provine dintr-un proces, pe care l-am dus până la final cu bine.
Am fost implicată într-un accident destul de grav, în anul 2018 din care „m-am ales” cu o fractură de femur gravă, 2 operații, recuperări, cărucior cu rotile, cadru, cârje șamd. Din cauza acelui incident, care a avut loc fix cu 2 luni înainte să termin liceul, nu am putut lucra, însă cel mai mare achievement al meu de atunci a fost faptul că am promovat BAC-ul.
După ce am râmas la o singură cârjă, am început să lucrez, pe atunci amândoi cheltuiam haotic și fără scop.
Din fericire, nu am epuizat suma respectivă, ci am transformat-o în economii, pe un card și încercăm să investim în sănătate și să păstrăm din ea pentru un apartament.
În prezent urmărim cursuri de educație financiară, nu există să plecăm fără lista de cumpărături.
Dacă se-ntâmplă o dată, îmi controlez spiridușul interior
care poftește la gustărele.
Problema noastră este că apar lucruri neprevăzute destul de des, care necesită anumite sume și ne-am dori să economisim mai mult (uneori mai are mașina probleme, mai apar alte probleme de sănătate).
Știu că veniturile noastre depășesc suma menționată în anunț (n.r.: am căutat, la cererea cititorilor, persoane cu venituri (mai) mici), însă ne dorim tare mult să mai găsim soluții pentru că uneori, unele lucruri ne copleșesc și ne întristăm atunci când nu reușim să economisim timp de câteva luni la rând.
Personal, îmi doresc foarte mult să găsesc un job în domeniul pe care-l studiez chiar și în timpul facultății. Mai am doi ani până când îmi voi preda licența.
Perioada aceasta de pandemie, m-a izolat, în sensul că, din nefericire, am început și termin primul an de facultate online.
Cum spuneam, locuim în Timișoara de câteva luni, însă nu prea știm cum funcționează lucrurile pe aici. Aș vrea pentru început să învăț să caut un job în domeniul pe care mă voi specializa (Limbi moderne aplicate, engleză-spaniolă), pentru că tare sunt pe lângă subiect.
Veniturile noastre sunt în felul următor:
- Salariul lui: (oscilează) – de bază: 3200 de lei (incluzînd tichetele de masă); – cu ore suplimentare: de cele mai multe ori depășește 4000 de lei, bonusul din 3 în 3 luni: între 300-1000 de lei + „al 13-lea” salariu pe care îl primește împărțit de 2 ori pe an.
- Pensia mea de urmaș: 800 de lei (aceasta o primesc pe parcursul studiilor, pînă la vîrsta de 26 de ani).
Plănuim să avem și alte venituri în viitorul apropiat.
Cum gestionează această familie cheltuielile cu casa
Cheltuielile legate de casă includ chiria și utilitățile. Pe acestea le gestionăm destul de ușor. Locuim la bloc și este destul de simplu. Le facem buget lunar, astfel încît știm din timp cam cît am consumat și cum să ne gestionăm.
Hai să vedem cum arată bugetul familiei pentru cheltuielile de zi cu zi
Supermarket
La supermarket încercăm, cu tot cu spiridușul meu pofticios, să ne ținem de lista de cumpărături. Luăm maxim 2 lucruri pe lîngă lista de cumpărături, și acelea dacă sunt musai.
Mergem o dată pe lună pentru cumpărăturile mari (dezinfectanți, lucruri de igienă, mop-uri, etc – de regulă de la Auchan).
Pentru alimente mergem săptămânal la market-uri din apropiere (Lidl, Carrefour, Profi) cu lista și meniul pentru săptămîna respectivă (uneori mergem și la piață).
Din banii cheltuiți la supermaket:
- aprox. 250-300 de lei din acea sumă sunt tichetele pe care le folosește pe mîncarea de la muncă,
- 1000 sunt pentru alimente,
- restul sumei: îngrijire personală, mărunțișuri, dezinfectați.
Sănătate
În prezent avem lucrări dentare amîndoi, iar boala mea cronică (PCOS) necesită investigații de câteva ori pe an.
Facem analize generale cel puțin o dată pe an pentru amândoi și uneori tratamentele lui Buni. Acestea sunt acoperite din suma pe care am obținut-o dintr-un proces (accidentul meu), sumă pe care încercăm să o menținem aproximativ la fel din economii.
Mașina
Transportul cu mașina de regulă îl rezervăm cumpărăturilor lunare și săptămânale sau dacă suntem în întîrziere pentru programări.
Eu mai folosesc transportul în comun atunci cînd trebuie să ajung mai departe, iar el este la muncă și nu mă poate duce cu mașina. În rest, mergem pe jos la plimbări sau dacă avem treabă în zona unde locuim.
Mașina este 2nd hand (1000 €), reparațiile, piesele sunt relativ ieftine.
Știm că mașina generează anumite costuri, am cumpărat-o atunci cînd situația era diferită și timp de 6 luni nu am stat în chirie, însă totul s-a schimbat. Este puțin mai dificil din cauza acesteia, însă atunci cînd voi avea un job stabil, situația devine mai ok din acest punct de vedere.
Cheltuielile anuale ale mașinii sunt:
- Asigurare: 700 de lei
- Impozit: 70 de lei
- Rovinietă: 145 de lei +/-
- ITP: 120 de lei
- Schimb roți: 150 de lei (de două ori pe an)
- Reparații neprevăzute.
Pentru acestea punem deoparte lunar-ish, more ore less.
Haine
Haine cumpărăm doar la nevoie, o dată la câteva luni.
Îngrijire personală
35 de lei (frizer pentru el), 20 lei de pensat (pentru mine). La 3 luni îmi scurtez vîrfurile, costul fiind de 35 de lei.
Ce alte cheltuieli are această familie?
Vacanțe
Momentan nu mergem în vacanțe, pentru că nu ne permite nici timpul și nici nu ne permitem financiar atît de mult. Explorăm orașul sau locuri din apropierea județului.
Gadgeturi
Doar în situația în care nu mai funcționează ceva de bază, nu avem „mofturi” din acest punct de vedere, strict necesare. Iar cînd cumpărăm, la preț accesibil, not the best, not the worst.
Restaurant
Gătim acasă. Facem un meniu săptămînal pentru care cumpărăm necesarele.
Cursuri
Am achiziționat mai multe cursuri de educație financiară și dezvoltare personală, la reducere, acum cîteva luni. Însă pînă nu le vizualizăm pe toate, nu mai cumpărăm.
Random stuff despre noi 🙂
- Ne-am calculat și fondul de siguranță pe care vrem să-l acoperim din suma rezultată din proces, de care nu vrem să ne atingem. Restul banilor se vor duce pe lucrările dentare și alte urgențe medicale.
Ce rămîne vrem să investim, dar încă nu știm în ce, încă învățăm și în plus vrem ca economiile noastre să fie adăugate acolo. - Pe Garfield l-am zărit sub un tomberon, piele și os, o bulbucă portocalie și murdărică și nu ne-au lăsat sufletele să nu-l luăm de acolo. Buni a fost 12 ani pisică de curte, însă iarna trecută s-a îmbolnăvit și am decis să o luăm și pe ea oriunde mergem noi. Distinșii pisici nu prea se plac, se evită, ea este o băbuță morocănoasă și nu-l prea tolerează pe Garfield pentru că el este mai zurliu. Amîndoi sunt sterilizați și nu fac probleme…așa mari :D.
- De cîteva luni am trecut la veganism, ceea ce ne-a redus semnificativ cheltuielile în privința mîncării. Înainte ajungeam la sume mult mai mari în această privință, excluzînd mîncarea lui de la muncă (la cantina fabricii).
- Ne place ideea de a face fotografii. Momentan nu avem cel mai „fancy” aparat, dar e decent. Timpul nu ne-a permis foarte mult să fotografiem lucruri/oameni/locuri, mai ales în ultimele cîteva luni, însă este un hobby comun.
- Cheltuieli legate de facultate nu avem. În primul semestru, am intrat la taxă. Însă în cel de-al doilea semestru, după examene, am intrat la buget.
- În perioada de vacanță, pensia de urmaș este oprită, astfel că mă voi angaja pînă la începerea următorului an universitar.
- Îmi doresc să pot avea un job stabil în următorul an de facultate (respectiv al doilea) și voi căuta.
Ideile de economisire pe care noi le punem în aplicare:
- Bugete lunare pe categorii, în special în privința cheltuielilor fixe.
- Aplicații de gestionare a bugetelor și cheltuielilor, le folosim de aprox. 4 ani (Money Lover și Home Budget)
- Sfînta listă de cumpărături.
- Evităm să mergem la magazin cînd ne este foame pentru a evita ca spiridușii pofticioși să aibă vreo influență asupra coșului de cumpărături (chiar funcționează).
- Eu pigulesc prețurile la aproape orice produs și nu iau neapărat produse alimentare de „brand”, pentru că de cele mai multe ori un produs „no name” este cel puțin la fel de bun.
- Economisim mult în ceea ce privește hrana „garfilzilor”, le luăm de pe zooplus.ro, o dată la cîteva luni, 2 saci a cîte 7 kg (îi hrănim în funcție de nevoile vîrstei și luăm în calcul faptul că sunt predispuși la obezitate datorită sterilizării).
Despre datorii, economii și investiții
Economisim prima dată din salariu, cel puțin 10% la începutul lunii, iar ce rămîne de la lună la lună, se transformă în economii. Sunt luni în care apar lucruri neprevăzute și nu reușim să economisim.
Nu avem datorii.
Avem cîteva idei de investiții, dar momentan ne focusăm pe a investi în noi. Ulterior, cînd voi lucra și eu și voi avea un venit mai mare, vom începe să punem în aplicare ideile învățate.
Scopul nostru este de a ajunge la mai multe „picioare” financiare, pentru că suntem conștienți că veniturile provenite din job-uri sunt instabile.
Feedback din partea comunității
Autoarea acestui buget este de acord să primească sugestii și sfaturi din partea comunității. Așa că vă invit cu sfaturile voastre pe marginea acestui buget.
Dacă aveți idei de joburi faine în multinaționale, pe engleză, cu posibilitatea de a lucra din Timișoara sau remote, lăsați ideile în comentarii.
Atenție: comentariile răutăcioase sau deplasate nu vor fi publicate.
Idei de îmbunătățiri din partea mea
Salutare dragilor,
De data asta o să vorbesc la plural, că știu că v-ați implicat ambii. 🙂
Felicitări pentru investiția pe care ați făcut-o în voi pe partea de educație financiară!
Primul lucru pe care îl recomand e să vă creșteți veniturile. Știu că deja aveți planuri în direcția asta și vă îndemn să vă autodepășiți și să vă setați pe mentalitate de creștere (blogurile stiintabanilor.ro și carutacubani.ro sunt bune pe partea asta).
- Dați valoare mare angajatorilor pentru care lucrați și cereți salarii pe măsură.
- Ținând cont de work from home, vedeți dacă puteți să găsiți joburi care se pot face remote. Pentru București sau chiar alte țări.
- Cu o engleză perfectă și abilități bune de scris, vedeți dacă găsiți ceva bun aici: https://problogger.com/jobs/ (sunt joburi freelance pe partea de scris, social media, marketing pentru site-uri mari din SUA, în mare parte, însă se poate lucra de oriunde)
- Încojurați-vă cu oameni care câștigă bine și care sunt deschiși la minte (intrați în grupuri active de freelancer, pe grupuri active de educație financiară, ieșiți la întâlniri de networking în Timișoara)
- Aveți încredere în voi, sedimentați-vă încrederea în voi și nu vă comparați cu alții!
Al doilea lucru important e să începeți să investiți în ETF-uri cât mai devreme. Stabilizați-vă acel fond de siguranță și apoi concentrați-vă pe investiții lunare, constante, pe termen lung.
Pe partea de buget:
- observ că funcționează bugetele pentru cheltuielile fixe
- faceți-vă bugete și pentru cheltuielile variabile (în special sănătatea, pentru mașină, pentru pisici, pentru acele cheltuieli care apar „pe neașteptate”). Pentru că țineți evidența cheltuielilor, puteți să vedeți cât sunt aceste cheltuieli în total pe an, apoi puneți o sumă minimă pentru acestea pe lună. În lunile în care apar aceste „neașteptate”, veți fi acoperiți.
- pe partea de produse non-alimentare, personal, cred că dați mulți bani. La noi funcționează să folosim cât mai puține astfel de produse (doar un exemplu: nu folosim balsam, nu folosim produse speciale pentru parchet, gresie, faianță și acum o să se încingă spiritele…:D), folosim săpun lichid la pungă mare, pe care îl punem în dozator mic. Am testat o perioadă și produsele de curățenie de la Lidl și mi-au plăcut. Folosesc puține produse cosmetice, dar de calitate. Bine, aici depinde mult de rutina ta de îngrijire, pe care nu o știu. Deci, luați ideile cu „un pic de sare” :D.
- vedeți ce alte neașteptate aveți de-a lungul anului și bugetați-le și pe acestea (gadget-uri, hainele, cursuri viitoare)
- o altă idee e să faceți o întâlnire („money date”) la fiecare început de lună în care să planificați cheltuielile pentru luna care vine, astfel neașteptatele vor fi mai puține.
- în această întâlnire, faceți și o evaluare a progresului pentru luna trecută (no shame, no blame, doar să știți unde sunteți)
- o altă idee e să încercați diverse provocări de economisire: No spend days (cât mai multe zile pe lună când nu cheltuiți nimic), Save Like You Spend Challenge (la fiecare cumpărătură neesențială pe care o faceți, puneți echivalentul sumei într-un borcan de economii).
Dacă ar fi să rămâneți cu o singură idee din această poveste, acea idee poate fi:
Toate poveștile de până acum din această serie sunt aici: #BugetulFamiliei .
Felicitari dragilor pentru realizari! Suneti foarte tineri, aveti timp sa invatati si sa realizati! Ca si Nataliei si mie mi se par mari cheltuielile cu produsele de curatienie si pentru niste vegetarieni chiar si cele de mancare mi se par maricele in conditiile in care gatiti acasa. Poate luati in considerare sa cumparati produse de sezon care sunt mai ieftine iar trufandale doar ocazional. La tineretea voastra doua chestiuni mi se par importante: 1- sa va ocupati si de distractii, socializare, vacante, poate va propuneti sa economisiti pentru acest scop. Sufletele noastre au nevoie de frumos mereu! 2- sa va mariti veniturile- exista nenumarate posibilitati de joburi ocazionale – inclusiv meditatii pe engleza-spaniola copiiilor cred ca functioneaza. Conceptul de job stabil poate parea atragator pana ajungi intr-unul si vezi ca esti „vandut” in proportie de 90% sau chiar 100%. Asa ca profita de instabilitate cat se mai poate. ?
Buna. Bravo pentru gestionarea înțeleaptă!
Ca o mica sugestie – de care puteți sa nu tineti seama daca nu doriti: pe noi ne-a ajutat foarte mult atunci cand aveam venituri f mici si doi copii mici sa avem o suma lunara pe care sa o donam celor mai in nevoie decât noi.
Succes pe mai departe si multa sănătate!
Și pe mine m-a uimit prețul cu alimentele sincer să fiu dar apoi m-am gândit că poate cumpăra doar produse bio.
Cât despre loc de muncă, eu lucrez într-o multinațională pe BPO. Am văzut că au angajat colege noi, probabil încă mai caută persoane.
Mă poți contacta pe mail dacă dorești mai multe detalii.
Bună, îmi poți lăsa te rog adresa de mail?
Pingback: Bugetul Familiei #22: Cum își gestionează banii o mamă pensionată pe caz de boală • Natalia Dabija
[…] Bugetul unui cuplu tânăr, ea – studentă, el – angajat […]