***Acest articol este susținut de platforma de educație financiarā Money Bistro. Cu seria de articole #BugetulFamiliei, aduc în față familii de la care învățăm despre cum să ne gestionăm banii. Din acest episod vei afla cum își planifică banii un cuplu tânăr, prin metoda plicurilor.
Bugetul Familiei are și 2 secțiuni speciale:
- Sfaturi din partea comunității pe marginea bugetului și
- Sfaturi și idei din partea mea.
Orice persoană care-și face public bugetul aici (anonim) se poate bucura de acest ajutor.
Dacă vrei și tu să contribui la seria #BugetulFamiliei (cu sau fără sfaturi, e alegerea ta), scrie-mi pe contact@nataliadabija.ro pentru a-ți trimite chestionarul.
Dacă nu ai un buget lunar, îți recomand să ții o lună evidența cheltuielilor și a veniturilor ca să poți să îți analizezi situația.

Tadaa, vă invit să cunoașteți povestea de astăzi:
Suntem o familie de tineri căsătoriți și locuim într-o casă achiziționată recent la periferia Iașului. Momentan suntem doar noi doi, nu avem nici animale de companie și nici copii.
Eu am 27 de ani, lucrez în domeniul IT și câștig 2.700,00 lei pe lună, plus tichete de masă în valoare de 200,00 lei (cu asta sper că am zdruncinat puțîn stereotipul cum că în industria IT se câștigă sume mari de bani, eu sunt excepția de la regulă ☺ ).
Iar soțul are 33 de ani și lucrează în departamentul de calitate la o fabrică din Iași. În ceea ce privește venitul soțului, acesta este variabil de la lună la lună pentru că lucrează în 3 schimburi și are tot felul de bonusuri specifice, însă fac o medie de 3.000,00 lei, la care se adaugă tichetele de masă de 300,00 lei.
Această perioadă nu mi-a afectat deloc desfășurarea activității și nici salariul, însă doresc să menționez faptul că venitul soțului a scăzut la jumătate față de cât câștiga înainte de luna martie a anului trecut.
Din păcate, nu avem alte surse de venit suplimentare, însă ne tot gândim să facem acel „ceva” pentru a spori venitul suplimentar.
Pot spune că mereu am fost preocupată de organizarea financiară, iar faptul că am fost cumpătată și calculată mai mereu ne-a ajutat să ne adaptăm la schimbările financiare apărute în cursul anului trecut.
Mai mult, de când ne-am cumpărat căsuța noastră, tot ce economisim, investim în amenajarea ei. Practic prin faptul că a scăzut venitul soțului, nu ne-a fost afectat traiul de zi cu zi, ci doar amenajarea casei a decurs puțin mai greu. Sper totuși să terminăm cât de curând.

Cum gestionează această familie cheltuielile cu casa și cum aplică metoda plicurilor
În ceea ce privește structura cheltuielilor și organizarea bugetului, soțul are încredere deplină în mine și mă lasă să organizez bugetul lunar cum cred eu de cuviință, însă mereu ne consultăm în privința acestuia.
Metoda plicurilor și abordarea acestui cuplu
Practic la fiecare început de lună, iau calendarul în față și număr săptămânile din luna respectivă.
Câte săptămâni are luna, atâtea plicuri fac. Am 5 plicuri, pentru fiecare săptămâna din lună și un plic pentru lucrurile „Speciale” cum le numesc eu (aici avem cheltuieli variabile de la lună la lună). În total, 6 plicuri în care împart banii.
Tot în plicurile pentru fiecare săptămână, am organizat banii pe categorii, adică pe alimente și transport: de exemplu, dacă soțul are nevoie de bani pentru a pune combustibil la mășină, ia din plicul din săptămâna în curs de la secțiunea „transport”, iar dacă avem nevoie să facem cumpărături luăm de la secțiunea „supermarket”.
În plicul pentru lucrurile „speciale” avem categorii precum cadouri, tutun (pentru că soțul este fumător), pentru sănătate, pentru manichiură, pentru cheltuielile suplimentare cu mașina sau pentru facturi.
În aceste secțiuni alocăm bani la fiecare început de lună, după caz: dacă în luna februarie avem de făcut revizia tehnică la mașină la secțiunea „Mașina” din plicul „Speciale” adaug bănuții pentru cheltuiala respectivă.
Astfel știm că suma de bani dintr-un plic este pentru săptămâna în curs sau pentru o cheltuială specifică și cheltuim doar ce e acolo, nimic mai mult.
Știu, poate sunt cam tipicară, însă metoda plicurilor la noi funcționează, iar soțul s-a adaptat și chiar îi place. Inițial i se părea o prostie.
Recunosc că nu întotdeauna ne iese, mai avem și mici scăpări câteodată, însă eu cred că este soluția care ni se potrivește cel mai bine.

Detalii despre casă și amenajarea ei
Avem un credit ipotecar pe numele soțului cu o rată în valoare de aproximativ 1.650,00 lei, la care se adaugă și asigurarea de viață lunară a acestuia în valoare de 85,00 lei. Am achiziționat casa înainte de pandemie când încă venitul soțului nu fusese afectat și de atunci am stabilit de comun acord că el să plătească acest credit. Ceea ce rămâne investim în casă, urmând că eu să mă ocup de restul cheltuielilor din salariul meu.
În continuare ceea ce rămâne în plus din salariul soțului încercăm să punem deoparte.
În ceea ce privește facturile, acestea le plătim de fiecare dată când sunt emise, fără întârziere.
Pentru că stăm la casă și cheltuielile cu gazul sunt mai mari iarna și mai scăzute vara, ne-am obișnuit să alimentăm lunar contul. Indiferent de anotimp plătim aproximativ 150-200 lei, pentru a amortiza cheltuielile pe timp de iarnă.
Mai avem și un credit de nevoi personale pe numele meu, în valoare de 350 lei pe care l-am făcut pentru a mai cumpăra cele necesare în casă.
Acesta îl vom termina de achitat anul acesta în noiembrie. Dacă am vrea, am putea să închidem acest credit printr-o rambursare anticipată. Suma finală de rambursat nu este atât de mare, iar economiile curente ne permit acest lucru. Însă această rată nu ne încurcă în momentul de față.

Hai să vedem cum arată bugetul familiei pentru cheltuielile de zi cu zi
Gătim acasă mult și des. Mie îmi face plăcere să gătesc și să petrec timp în bucătărie. Astfel nu comandăm niciodată de mâncare din oraș. Nici măcar când avem musafiri.
Mergem la cumpărături o dată pe săptămână și atunci cu lista pe care încercăm pe cât posibil să o respectăm.
Când mergem la cumpărături, luăm o suma fixă de bani la noi. În supermarket, unul dintre noi este cu lista în mâna și bifează ce s-a pus în coș, iar celălalt calculează pe telefon suma finală.
Dacă la final nu am depășit suma de bani de care dispunem mai luăm și „prostioare” pe lângă.
Cumpărăm alimentele în cantități mari, de exemplu, cumpărăm un sac de 10 kg de cartofi, nu 1 kg de cartofi.
Recunosc că îmi este și mie mai comod astfel, pentru că stand la casă și neavând permis de conducere mi-ar fi greu să merg în oraș să fac cumpărăturile singură dacă soțul este la lucru.

Pentru că gătim acasă, cumpărăm de fiecare dată aproape aceleași produse din supermarket și astfel cumpărăturile durează foarte puțin, iar timpul petrecut printre tentațiile din supermarket este limitat :).
Pentru alimente cheltuim lunar maxim 900-1000 lei, dar și aceștia provenind din 2 surse.
Prima este reprezentată de tichetele de masă, adică 500 lei cumulați, iar a doua – banii cash pe care eu îi adaug în plicul pentru săptămâna în curs la secțiunea de supermarket.
În cele 5 plicuri destinate săptămânilor în curs adaug câte 100 lei cash destinați cumpărăturilor *în total 400 sau 500 lei pe lună, în funcție de câte săptămâni are luna.
Sănătatea
În ceea ce privește sănătatea pot spune că suntem amândoi norocoși că nu avem probleme de sănătate. Nici unul dintre noi nu are abonament asigurat de angajator în rețeaua de sănătate privată, însă soțului i se fac analizele de sânge și oftalmologice o dată pe an achitate de angajator.
În cazul care avem nevoie de o vizită la medic sau de diverse analize luăm bilet de trimtere de la medicul de familie. Amândoi avem grijă să facem analizele cel puțin o dată pe an, în sistemul de stat.
Transportul
În ceea ce privește transportul, soțul este dependent de mașină. Lucrând în 3 schimburi și în capătul opus al orașului, merge zilnic cu mașină la serviciu. Pot spune chiar că este un confort pentru el, pentru că i-ar fi greu să iasă din schimbul de noapte și să aștepte autobuzul la ora 6 dimineața în stație. Pentru combustibil am alocat 100 lei/săptămână, în total 400/500 lei pe lună, în funcție de numărul de săptămâni.
În ceea ce privește transportul meu, înainte de pandemie mergeam la birou cu autobuzul și achiziționam un set de bilete de 40 lei care îmi ajungea pentru toată luna. Din martie 2020 lucrez de acasă și momentan nu mai e cazul de buget pentru asta.
Hainele
Cumpărăm haine destul de rar. Anul acesta eu nu prea am avut nevoie că am lucrat de acasă, iar în cazul lui trebuie să mă rog de el să își cumpere ceva de îmbrăcat. Recunosc însă că mai avem și scăpări, atunci când sunt reduceri, dar și atunci cumpărăm doar dacă reducerile le considerăm noi reale :D.
Îngrijire personală
Pe soț îl tund eu, iar el mă tunde pe mine :D. Toată partea de cosmetică o fac acasă (pensat, epilat, vopsit, tuns), mai puțin manichiura. Consider că este singurul meu moft și singurul lucru făcut pentru mine.
Să nu uităm că trebuie să facem ceva ce să ne bucure și sufletul în tot amalgamul de calcule.

Ce alte cheltuieli are această familie?
Mergem în vacanță în fiecare vară. De obicei avem o singură vacanță pe an, însă de 2 săptămâni. Acum doi ani am fost în străinătate, iar anul trecut în luna ianuarie eram pe punctul de a achiziționa altă vacanță tot in străinătate. Pentru că a venit pandemia, acest lucru nu a mai fost posibil și am făcut un circuit prin țară. Știu că pare ciudat, însă eu sunt genul de persoană pe care vacanțele o obosesc (făcutul bagajelor și mersul pe drumuri nu îmi plac), deci pentru mine vacanță înseamnă să stau degeaba, chiar și acasă. 🙂
Cărți și dezvoltare personală
În ceea ce privește cărțile, pot spune că sunt norocoasă pentru că împrumut cărți de dezvoltare personală de la cunoștințe sau de la prieteni. Citesc și din surse gratuite de pe net.
Gadgeturi
Nici unul dintre noi nu este pasionat de gadget-uri, însă atunci când avem de cumpărat ceva cercetăm foarte bine piața și așteptăm că produsul să aibă prețul pe care îl credem noi corect.
De exemplu, am urmărit prețul unui televizor aproape un an de zile până l-am comandat anul trecut de Black Friday. 🙂

Distracții
Pentru evenimentele planificate strângem bănuții din timp ca să nu fim luați pe nepregătite, iar pentru filme avem un abonament la Netflix, împrumutat desigur. 🙂
Cadouri
Când avem de cuparat un cadou, încercăm să ne încadrăm în 50 lei și cheltuiala intră în categoria „speciale”.
Apropo de botezuri și nunți, în cazul în care știm că vom avea evenimente planificate, strângem banii din timp și îi punem într-un plic separat, cu eticheta în care scriem destinația banilor, plic pe care îl sigilăm și nu mai umblăm în el :D.
De asemenea, pentru tutun am alocat bugetul de 200 lei pe lună, buget cu care am căzut de acord amândoi, însă menționez faptul că soțul cumpără tutun pentru rulat și nu țigările clasice la pachet.
Alte obligații financiare
Impozitele pentru casă și mașina le plătim de obicei la începutul anului. Pentru impozitul la mașină achităm 80 lei, iar pentru casă și terenul aferent suma de 120 lei (asa a fost anul acesta). In ceea ce privește asigurările necesare pentru casă, le achităm în luna septembrie a fiecărui an și au valoarea cumulată de 450 lei (aici sunt incluse două asigurări).


Despre datorii, economii și investiții
În legătură cu datoriile…
Avem un credit ipotecar în valoare de 1.650,00 lei pe lună, la care se adaugă asigurarea de viață lunară a soțului, în valoare de 85,00 lei. La acestea se mai adaugă și asigurările de locuința specifice care se inoiesc anual și au o valoare de aproximativ 400,00 lei și pentru care strângem bani din timp.
De asemenea, avem și un credit de nevoi personale de 350,00 lei pe care îl vom termină de achitat anul acesta.
Economii
Economisim lunar, sau cel puțin, încercăm. Am reușit să avem un de fond de urgență destul de mic, însă ne ajunge să supraviețuim 2 luni în caz că se va întâmpla ceva.
Anul acesta am apelat la încă o metodă nouă de economisire, cea a borcanului, inspirată din postările de pe grup.

Practic adăugăm într-un borcan 30 lei în fiecare săptămână, iar la final de an vom avea o suma de bani acolo de care ne putem folosi pentru diverse. Mai mult de cât atât, amândoi încercăm să punem bani deoparte în fiecare lună într-un alt plic separat.
Problema este că mereu ceea ce am economisit în plicul separat (independent de acel fond de rezervă) am cheltuit pentru amenajarea locuinței.
Practic, de fiecare dată când aveam o suma mai mare cumpărăm ce mai era nevoie prin casă și de aici vine frustrarea mea pentru că nu îmi pot da seama de suma exactă pe care am fi putut să o avem.
Ideea este că mereu avem niște bănuți puși deoparte (în afară de acel fond de urgență) pentru a mai face lucruri prin casă, în caz că se va strica mașina sau în cazul în care vom primi o invitație la nuntă/botez la care nu ne așteptăm, cum de altfel s-a mai întâmplat.
Apropo de investiții…
Suntem amândoi conștienți că ar trebui să ne îmbunătățim sursele actuale de venit și ne gândim la asta constant. Am avut și o tentativă de a accesa și niște fonduri europene, însă cred că ne lipsește curajul.
Feedback din partea comunității
Autoarea acestui buget este de acord să primească sugestii și sfaturi din partea comunității. Așa că vă invit cu sfaturile voastre pe marginea acestui buget.
Vă invit cu comentarii despre:
- ce vă place,
- ce ați îmbunătăți și
- orice alt sfat care credeți că este relevant pentru povestea de față.
Atenție: comentariile răutăcioase sau deplasate nu vor fi publicate.
Idei de îmbunătățiri din partea mea
Dragă autoare,
Felicitări pentru meticulozitate și frugalitate. De la mine se vede că aveți un stil de viață conștiincios și vi se potrivește bine metoda plicurilor. E foarte fain că aveți fond de rezervă și că economisiți din timp pentru cheltuielile de peste an (evenimente și impozite, asigurări).
Ce îmbunătățiri vă recomand:
#1. Creșterea veniturilor – chiar dacă acum veniturile tale sunt un contra-exemplu pentru zona IT, cred că e loc de creștere, chiar și în provincie. Depinde mult cu ce anume te ocupi în IT, dar cred că dacă ai o predispunere pentru chestiile tehnice, poți inclusiv să înveți pe cont propriu diverse skill-uri care să te ajute să faci niște bani în plus:
- grafică
- web development (creare de site-uri și design pentru acestea)
- aplicații (să le înveți și apoi să îi înveți pe alții cum să le folosească)
- editare video (eu personal văd o lipsă mare de specialiști pe zona de video, însă cererea de conținut video crește de la o zi la alta)
În cercul meu de cunoștințe, foarte mulți oameni au învățat pe cont propriu diverse skill-uri tehnice și apoi s-au poziționat ca specialiști pe acel domeniu. Poți să începi cu cercul tău de cunoscuți și prieteni și să îi ajuți pe ei, apoi să aduni niște review-uri bune și să te extinzi. Nu e neapărat nevoie de fonduri europene pentru a crește în astfel de activități.
Alte zone pe care să le iei în considerare:
- Social Media – învață skilluri care să te ajute să fii bună pe TikTok, de exemplu și apoi du-te la un creator mare de conținut și oferă-le ajutorul (contra bani desigur).
- Facebook Ads (învață cum să faci promovare pe facebook și apoi vinde-ți skill-urile)
- Content Writing (învață să scrii newslettere, articole tehnice, deja scrii destul de cursiv, socotind după textele scris pentru acest articol, cu ceva îmbunătățiri, ai putea lejer să scrii articole)
- Marketing și vânzări online (canale de vânzare, branding etc)
- Asistent virtual
Dacă nu ți se potrivește niciunul dintre domeniile de mai sus, intră într-o comunitate de freelanceri pentru inspirație. Cred că e foarte important să vedem alți oameni (obișnuiți ca noi) cum învață diverse skilluri și apoi fac bani din asta. Cine știe ce domeniu te inspiră?!
O comunitate de freelanceri pe care ți-o recomand: Freelanceri NO.MAD Talks
Ți-am dat recomandările de mai sus din zona online, pentru că în provincie presupun că ofertele de joburi clasice sunt mai puține. Însă online-ul e online peste tot.
Cred inclusiv că e loc de creștere salarială la jobul unde ești. Pur și simplu, cere un salariu mai mare. Eventual implică-te mai mult în diverse proiecte din cadrul firmei pentru a ieși în evidență, apoi cere o majorare.

#2. Majorarea fondului de urgență – cred că ar fi fain să îl măriți măcar la 3-4 luni, mai ales că ați avut „antecedente” când salariul soțului a scăzut mult. Fondul de urgență poate fi crescut din eventualele creșteri salariale, care ar putea merge direct către economii.
#3. Calculați ce pierderi de bani aveți cu creditul de nevoi personale. Înțeleg ce zici cu rata confortabilă și că se încheie oricum în curând, însă fă un calcul să vezi ce dobândă plătești până atunci și dacă nu cumva ar fi mai rentabil să îl plătiți înainte de termen. Un calcul matematic simplu ar trebui să îți arate dacă merită sau nu. Nu e vorba doar despre confortul emoțional pe care-l aveți, ci și de dobânda plătită în aceste luni.
#4. Apropo de frustrarea care zici că apare că nu știi câți bani ați economisit (și apoi cheltuit) cu casa – frustrare pe care o înțeleg foarte bine, poți să faci de acum încolo un excel cu toate cheltuielile pe care le aveți cu casa și atunci o să știi, la finalizare, că ați cheltuit (implicit economisit) X bani. Chiar merită să vă dați recompensa asta mentală.
#5. Pe partea de investiții, nu aș putea să fac recomandări specifice, pentru că acestea vin cu riscuri și cred că fiecare persoană trebuie să studieze înainte. În principiu, când suma de investit e încă destul de mică, aș recomanda ca acei bani să fie investiți în studierea domeniului. Din experiența mea, un curs bun despre investiții costă de pe la 1000 ron în sus.
În concluzie…
Sunt sigură că având mai mult curaj (și poate și un pic de nebunie!), la care se adaugă și disciplina voastră deja pusă la punct, ați putea să vă creați joburile și veniturile pe care vi le doriți.
Just take a step outside of the box! 🙂
Toate poveștile de până acum din această serie sunt aici: #BugetulFamiliei .
Dacă ar fi să iei doar o idee de la autoarea acestui buget, mi-aș dori să rămâi cu:

Imi place la maxim cum se organizeaza. Si eu plateam la gaz o suma fixa pe luna pentru inainta sa investesc, acum nu mai fac asa.
o familie super disciplinata! felicitari!
Nu vad nimic de imbunatatit – totul e atat de aliniat la nevoile voastre ca tot ce pot zice e felicitari!
pt a sti cat economisiti sunt aplicatii gen MoneyManager, sau tehnici de genul pus din salariu la inceputul lunii o suma deoparte in cont de economii, si corectat la sf lunii (la mine inseamna inca adaugat 50-70-100 la economii, dar uneori scot cam tot aceeasi suma)
Felicitari pentru articol.
Sunt curios ce anume faci mai exact in domeniul IT?
Poate pot sa ajut la cresterea veniturilor.
inca o mica recomandare: de cat sa plati anticipat creditul mic, mai bine faceti plati anticipate la creditul mare cu scaderea perioadei. De ce? faceti simulari la ambele: la creditul mic e la final si dobanda de platit e mica, pe cand la creditul mare veti iesi cu o reducere de cativa ani si asta fix anii cand va fi greu de mentinut un job bine platit. Apoi ati spus ca nu e povara mare creditul mic si pana in noiembrie se termina, numai bine inainte de inceperea iernii si cheltuielilor mari.
Are dreptate Claudia. Mie mi-a scăpat detaliul că creditul ipotecar e nou luat.
Bună, cum a spus și Natalia vezi cât ai economisii la creditul de nevoi personale dacă îl achitați acum(în funcție de dobanda: variabila sau fixa) și încercați sa plătiți din principal la creditul mare. Scăzând principalul, scădeți rata. Și în momentul când va e comoda puteți scădea și din perioadă.
Buna! Avem in plan si acele rambursări anticipate la creditul mare, insa anul ce a trecut ne-a dat puțin planurile peate cap.
Felicitări, vă descurcați grozav! Ce as mai face eu:
As face economii substantiale pentru achitarea in avans a creditului ipotecar. Fiind la început absolut orice leu achitat in avans conteaza, asa ca as folosi acei 30 de lei/ săptămână fix pentru plăti anticipate.
Daca nu sunt chestiuni primordiale in amenajarea sau utilarea casei, le-as mai amâna o perioadă, tot cu scopul de a strange bani pentru achitarea in avans a creditului.
Probabil esti incepatoare in IT? In cazul acesta salariul va mai crește si nu ți-aș recomanda sa schimbi jobul. Daca stii meserie, urmareste oferte de joburi si mergi la interviuri. E un domeniu unde multi accepta sa lucrezi de acasă permanent, chiar dacă o sa iti ceara sa mergi în delegatii.
Nu aș plati sume egale la utilități, sunt bani blocați, practic creditezi Enel-ul sau cine o fi, se folosesc ei de banii tăi. Daca reușești sa ii investesti cu un randament bun…ar fi ideal. Dar si daca iti cumperi „provizii” pentru lunile de iarna iesi mai câștigată: preturile merg tot in sus asa ca acolo s ar putea sa faci ceva economie. „Provizii” alimentare si nealimentare. În plus le poti vâna din timp sa le prinzi la pret bun.
Nu stiu ce ar mai putea fi adaugat. Reușiți foarte multe cu un buget relativ mic. Ar fi super daca s-ar putea lăsa sotul de fumat 🙂
Indrăzniți sa va ganditi si la antreprenoriat. Mult succes si felicitări inca o data pentru disciplina!
Bune metodele de economisit, pe partea de investiții cum stați?
Buna, răspund eu până revine autoarea poveștii. Autoarea mi-a scris in privat că vrea și sfaturi de investiții cu sume mici.
si inca una si ma duc la sedintze: te-ai gandit sa ceri marire de salariu? stiu ca e greu pentru femei asta (citeam niste articole ca barbatii cer mai des), dar gandeste-te sa discuti cu seful cu argumente ca esti de X ani acolo, contributia ta e X si Y si vrei si Z si ramai acolo etc.
Nu știu ce lucrează autoarea in IT,dar și partea de testare poate fi ușor învățată și de obicei e mai bine plătită. Le urez succes in toate!☺️
Felicitari! Pentru un astfel de salariu, noua, ca buget ne-ar fi greu sa mergem zilnic cu masina la birou. Mi se pare niste cheltuieli extra. Posibil sa fie si oboseala cand iese dimineata sa astepte autobuzul dar e si comoditatea.
Cat despre job-ul tau, da, posibil sa spargi mitul ca in IT se plateste bine. Si eu lucrez in zona de IT/corporatii si castig un pic mai mult. Nu ai mariri anuale sau bonusuri de performanta? Multe companii acorda astfel de bonusuri si uite asa, ii poti economisi/investi. Cel putin eu asta fac. Cat despre marire, nici eu nu am noroc, avand, aparent un venit cu mult peste grila de salarizare a companiei.
Acum e perioada de work from home pentru multe companii, unele chiar vor avea angajati lucrand numai de acasa, te-ai gandit sa iti schimbi job-ul? Pastrand „beneficiul” lucrului de acasa dar un salariu mai mare?
Despre cheltuieli cu mancarea, deja mi se pare extraordinar ceea ce faceti. Nu aveti posibilitatea sa primiti diverse alimente de la tara (rude/bunici/parinti) pentru a va mai usura bugetul?
Buna! Sotul este constient ca mersul cu masina la serviciu implica anumite cheltuieli suplimentare, insa facem acest „efort” tocmai pentru a ii fi lui mai usor. In mod normal ar schimba 2 mijloace de transport in comun pentru a avea traseul complet si astfel ar pierde mult mai mult timp in trafic. La asta se adauga si oboseala care apare dupa turele lucrate noaptea, uneori si 12 ore. Am pus in balanta multe aspecte, insa am ajuns la concluzia ca asa e cel mai bine pentru noi. Am vazut de asemenea ca am primit multe recomandari in ceea ce priveste schimbarea jobului meu. Ne-am gandit si la acest lucru insa din punctul meu de vedere nu este o perioada potrivita pentru a face o schimbare. Ar fi un risc mare pentru noi, cu atat mai mult cu cat la serviciul sotului s-au facut disponibilizari si am avut o perioada in care am fost stresati. Din fericire am avut noroc, dar am mers pe ideea ca mai bine asteptam sa se linisteasca puțin apele. In legatura cu mâncarea, din păcate nu avem de unde sa primim anumite alimente care sa ne mai „usureze” bugetul. 😔
Eu as zice ca e o perioada excelenta ca sa iti schimbi jobul, cum majoritatea lucram de acasa acum.
Si eu tot in IT lucrez (ca developer) si mi-am schimbat jobul in septembrie.
Te-as sfatui sa aplici la joburi din restul Romaniei, Pentru ca piata din Romania e mult mai mare decat daca te limitezi doar la Iasi si ai sanse sa gasesti joburi la firme din alte orase, unde sa fii platita mai bine 🙂
Si mai bine ar fi sa aplici la joburi din strainatate. Sa nu te limitezi doar la piata din Romania.
Eventual sa lucrezi printr-un PFA cu norma de venit. Taxele sunt f mici, comparand cu taxele pe care le platesti acum ca angajata. Merita mica bataie de cap de a iti infiinta un PFA 🙂
Felicitari si tie Natalia pentru acest serial grozav si tanarului cuplu pentru asa un trai matur si asumat! Nu am cine stie ce sfaturi practice de dat, oamenii sunt foarte organizati si frugali. Desigur, de la veniturile lor traseul este clar in sus. Asadar dragilor, este loc intotdeauna pentru cine indrazneste! E ok sa fi cumpatat si econom dar asta e varsta cea mai potrivita de visat, de luptat, de indraznit, de realizat planuri nebunesti! Succes va doresc si sa mai faceti un #bugetul familiei si peste un an cand veti avea un venit triplu!
Mulțumim pentru încurajari! Intr-adevar, poate ne lipseste putin acea doza de nebunie pentru a indrazni mai mult, dar niciodată nu e prea tarziu! 😊
Salutare!
Felicitări pentru organizare!
Ideea este foarte interesantă și am să o aplic și eu.
Dacă doriți să discutăm despre un venit suplimentar, scrieți-mi pe e-mail. Este în domeniul IT, este posibil să vă descurcați. Nu e vorba de MLM, echipe, vânzări sau ceva de genul acesta. Mult succes!
E-mailul nu este vizibil. Cum va putem contacta?
Buna! Imi place sa citesc aceste bugete pentru ca asa mai invat cate ceva. Mi se pare originala ideea cu plicurile (ceva ce probabil eu nu as putea pune in practică din pacate). Eu personal, daca as fi in situatia dvs, nu as investi in aceasta perioada in casa, as economisi acei bani, pana cand situatia economica actuala se stabilizeaza (banii ar ramane intr-un cont bancar de economii). De exemplu eu acum am: cont pentru copil, cont pentru masina (asigurari, eventuale reparatii, impozit…), cont pentru urgente. Mai mult, desi trec printr-o situatie finaciara mai precara in aceasta perioada, de la inceput de an, am planificat economisirea unor sume mici care sa completeze sumele deja existente pentru copil. In anii anteriori, cand aveam 2 venituri, de la inceput de an, faceam planificări ce contineau: suma pe care doresc sa o am economisita la sfarsit de an, bugete pentru un concediu in strainatate si unul in tara, eventuale investitii mai mari propuse pentru anul ce se asterne inaintea noastra (de exemplu un televizor nou, un laptop, imprimanta, canapea noua, dresing nou…). Pe mine ma ajuta bugetele facute pe hartie (am carnetele cu bugete inca de acum peste 20 ani), pentru ca imi dau seama unde se duc banii, de unde pot reduce, la ce pot renunta! Nu am luat inca in calcul achitarea anticipata a creditului ipotecar, dar am inchis alte credite de nevoi personale si am acoperit limite pe carduri de credit (cardurile ma ajuta foarte mult in achizitiile de valori mai mari, fara dobanda). Spor sa aveti!😊
Buna ziua!
Indraznesc si eu sa las un comentariu in speranta ca ajuta sau macar va fi citit de cineva.
Ma suprinde cheltuiala mica cu supermarketul de doar 1000 de lei pe luna pentru 2 persoane. Dar fie ca aceasta cheltuiala va creste pe viitor sau nu, vad ca nu recomanda nimeni in comentarii posibilitatea organizarii unei gradini de legume, daca locuiti la casa la periferia orasului. Aceasta vă va ajuta si sa reduceti costurile pentru alimente, dar poate mai important decat atat va contribui major la pastrarea cheltuielilor reduse la capitolul sanatate, din 2 motive. Primul e lesne de inteles (mancare sanatoasa), iar al 2-lea tine de exercitiile fizice pe care le practicati in timpul gradinaritului.
Si mai ales daca dvs aveti posibilitate sa va desfasurati acasa activitatea pentru care sunteti remunerata, cred ca in pauzele de la munca (de birou) ar prinde foarte bine interactiunea cu gradina de legume.
Spor in toate si multumim pentru detaliile din articol.
Ma intreb si eu
„doua saptamani concediu strainatate”
Buget concedii 150 lei (pe luna ma gandesc) = 1800 lei pe an.
Spuneti-mi si mie, unde ati fost in strainatate cu 1800 de lei 2 saptamani, ca as fi tare curios😁.
#numazic
E atât de simplu. Acest buget e în timp de pandemie, a și spus că anul trecut (2020) a făcut un circuit în țară. Dacă am avea răbdare să și citim… 🙂