Acum mai mult ca niciodată e timpul să nu mai lucrăm doar de dragul lucratului (working for being busy).
Ce-i aia? Te-ai prins vreodată la gândul că ai muncit toată ziua, dar la sfârșitul zilei nu se vede ce ai făcut? Sau te-ai prins vreodată cum alegi să muncești la o chestie neimportantă, doar ca să le eviți pe acele care vor avea un impact asupra a tot ceea ce faci?
Chiar sunt curioasă, ai avut așa momente?
De obicei, cele mai importante lucruri pe care le avem de făcut (fie că sunt pentru noi, pentru casă sau pentru muncă) vin cu un anumit grad de disconfort. Uneori, chiar dacă știm că acele lucruri ne vor propulsa departe, tot o ținem pe a noastră și ne ocupăm timpul cu munci ușoare doar de dragul de a fi ocupați.
Doar că…
…acum nu mai avem confortul ăsta. Nu ne mai permitem să ne ocupăm de lucruri neimportante. Copiii sunt acasă, limităm ieșirile și e nevoie mare să ne dozăm ca lumea timpul.
12 idei care o să te ajute să lucrezi eficient de acasă (cu copiii pe lângă tine)
Mai jos includ câteva lucruri care pe mine mă ajută să-mi gestionez bine timpul și care te vor ajuta și pe tine sa lucrezi eficient de acasă.
#1. Asigură-te că toată munca pe care o faci e legată de obiectivul tău mare. În tot ce faci zilelea astea pune-ți întrebarea:
E chiar important să fac acum acest lucru? Dacă nu e așa de important, ce e important totuși să fac?
Cred că prioritizarea asta vine de la sine când avem puțin timp la dispoziție. Brusc, trebuie să băgăm toată munca pe care o avem de făcut într-un interval mai scurt de timp și prioritizăm fie că vrem sau nu. Ca să nu o mai facem pe pilot automat (și haotic), recomand să îți prioritizezi lucrurile conștient și să elimini tot ceea ce nu e absolut important.
#2. Stabilește 2-3 obiective pe săptămână, care să fie legate de un obiectiv mare pe care îl ai de făcut pentru job. Nu mai multe. Dacă o să te asiguri că acele obiective săptămânale sunt legate de scopul tău mare, vei înainta cu ce ți-ai propus, chiar dacă o să lucrezi mai puțin.
#3. Stabilește câte o sarcină importantă pe zi. De ce doar una? Pentru că, în caz că ești cu copiii acasă, îți vei seta așteptări realiste și, în plus, nu te vei împrăștia în toate direcțiile. Exercițiul de a-ți stabili o singură sarcină importantă te va ajuta și să prioritizezi la greu ca să acorzi timp celui mai important lucru.
#4. Fă un mini-plan pentru acea sarcină zilnică (desfă-o în bucățele și mai mici – de 20 de minute – ca să poți să jonglezi cu ele printre toate celelalte lucruri pe care le ai de făcut (copii, mâncare, casă etc).

#5. Păstrează rutinele. Sport, citit, rutinele copiilor (mesele, somnul), terapia – încearcă să le păstrezi pe toate, deși în primele zile te simți dată peste cap. Rutinele te vor ajuta să te menții pe linia de plutire și să te organizezi. Discută despre aceste rutine cu cei ai casei și agreați cum să faceți să vă țineți de ele.
#6. Evită multitaskingul. În perioade aglomerate (și excepționale ca asta) o să ai tendința să faci multitasking, ceea ce e o idee proastă. S-a dovedit științific că nu putem să facem multe sarcini în același timp, iar cei care încearcă să o facă sunt copleșiți de informația irelevantă și asta le micșorează performanțele. Studiul e aici.
#7. Pune limite și spune Nu. Știu că e o vorbă pe care o tot auzim de 2-3 ani încoace. Toată lumea învață să punem limite și, totuși, cred că e încă un sfat relevant. Acum ca niciodată, trebuie să îți prețuiești timpul și să scoți tot ce poți din el. Ocupă-te mai întâi de sarcinile pe care nu poate să le facă nimeni altcineva în locul tău.
- Citește și despre cum să spui Nu elegant și să-ți eliberezi viața, idei inspirate din cartea Esențialismul.
#8. Dă-i o structură zilei tale de muncă (ținând de faptul că lucrezi de acasă, cu tot cu copii) și ține-te de ea. E posibil ca structura zilei tale să nu semene cu cea de la birou, acceptă asta și crează un program real, de care să te poți ține. Pe mine mă ajută time blockingul să dau structură zilelor, de când lucrez pe cont propriu de acasă. Practic, pui pe o hârtie toată ziua de lucru pe ore și apoi stabilești ce faci între anumite ore, un timp dedicat pentru fiecare activitate.
Ținând cont că sunt și copiii acasă, poți să incluzi în program și secțiuni de timp dedicate special copiilor. Eventual, dacă sunt mai mari, puteți să agreați acel program împreună, astfel încât să poți să te ții de munca ta și să ții cont și de nevoile copiilor.
Aici e un exemplu cum folosesc eu time blocking, în zilele în care copiii sunt la grădi.

Pentru zilele când copiii sunt acasă, un exemplu ar putea să fie ăsta:
- De la 9 la 11 stau cu copiii (mâncare, joacă și altele)
- De la 11-13 fac X activitate pentru job
- De la 13-14 hrănesc copiii și îi culc
- De la 14-16 cât dorm copiii, fac Y activitate pentru job (dacă nu vor să doarmă, le pun desene)
- De la 16 – 17 stau cu copiii.
- De la 17-19 fac Z activitate pentru job (și închei ziua).
Când am făcut acest program am ținut cont de cum sunt copiii mei peste zi (dacă le acord atenție dimineața sunt mai înțelegători cu nevoia mea de a sta la calculator, plus am respectat ritmurile lor, munca vine pe lângă statul cu ei)
#9. Alocă un timp special pentru sarcinile de același fel. Dacă, de exemplu, munca ta presupune să dai email-uri, alocă-ți 1-2 ore să faci doar asta, apoi treci la altă activitate. Când lucrezi doar cu un anumit tip de sarcini, reușești să te concentrezi pe acele sarcini și te întrerupi mai rar (ceea te ajută să fii productivă). Dacă munca ta presupune să facturezi, alocă-ți 2 ore doar pentru facturi. Ai înțeles ideea.
#10. Stabilește-ți deadline-uri. Dacă ești angajată, probabil ai deja niște deadline-uri pentru anumite proiecte. Pe lângă acelea, poți să îți stabilești deadline-uri personale pentru ce ai de făcut (ținând cont de faptul că ai copiii acasă). Stabilește termene limită realiste, care să nu te îngrădească prea tare și să îți dea senzația de eșec.
#11. Evită perturbările. Și aici nu mă refer la copii :D, ci la statul prea mult pe Social Media. Cred că știi și tu cum e când îți spui că intri doar un pic pe facebook și ajungi să stai acolo o oră întreagă. Pe lângă timpul pierdut, ai de pierdut ceva la fel de important: concentrarea. Cu cât mai des te rupi de la ceea ce faci (cu o porție mică de facebook), cu atât mai greu îți va fi să te concentrezi și pierzi din productivitate.
Clifford Nass [regretatul profesor la Stanford] a descoperit că, odată ce mintea s-a obișnuit să fie distrasă la cerere, este greu să scapi de această dependență, chiar și atunci când vrei să te concentrezi.
– din Deep Work de Cal Newport
#12. Setează-ți pauze din când în când. Pare contraintuitiv (cel puțin pentru mine), însă pauzele îți vor da energia să fii prezentă cu lucrurile pe care vrei să le faci (fie pentru muncă, copii sau casă). Fără pauze între sarcini, vei avea senzația că ești toată ziua pe fugă și asta te va stresa și mai mult. Practic, în programul pe care ți l-am propus mai sus, ar trebui să incluzi și scurte pauze.
Cum lucrez eu zilele astea
Situația mea e specifică, pentru că eu sunt pe cont propriu și îmi fac singură programul (pentru fiecare zi și pentru tot anul). Am lucrat foarte intens primele 3 luni din acest an și acum, cu situația asta cu virusul, am hotărât să îmi dau o pauză și mă voi ocupa doar de lucrurile cu adevărat importante (prioritatea mea acum e să termin cu lansarea noului meu ebook, later edit: e gata lansat și e aici! Budget Date Night: cum vă creați un buget în cuplu ți vă țineți de el).
Tot ce e extra va rămâne pentru perioadele în care voi apuca și/sau voi avea chef. E o pauză pe care ar fi trebuit să o iau demult, pentru că deja sunt epuizată, însă acum e momentul perfect, pentru că toate lucrurile obișnuite își încetinesc ritmul.
Programul nostru e diferit de la o zi la alta. Când am energie, lucrez mai mult și copiii se uită mai mult la spectacole/desene la TV (mulțumim Opera Comică pentru copii și Teatrul Țăndărică pentru spectacolele gratuite Live). Când am puțină energie, stau mai mult cu ei și citim, ne jucăm, gătim.
Toate ideile de mai sus sunt inspirate din cărți și sunt testate de-a lungul timpului de mine. În mare parte le aplic și acum (chiar dacă am încetinit ritmul) – am termene limite pentru anumite sarcini, evit să stau mult pe facebook, îmi pun câte o sarcină maxim pe zi, respect rutinele și tot așa mai departe.
Tu cum îți organizezi timpul zilele astea?
Alte articole faine care o să te ajute în vremea Covid19:
- Cum ne organizăm când muncim de acasă – 7 cerințe fundamentale pentru eficiență și productivitate
- PRODUCĂTORII LOCALI DE ALIMENTE DE LA CARE NE APROVIZIONĂM ÎN AUTOIZOLARE
- 10 lucruri care ne pot ajuta să ne menținem calmul pe perioada izolării la domiciliu
- Cum jonglez cu doi copii mici, de vârste diferite?
- Lista surselor de informare SIGURE despre COVID-19
- Cum să ne pregătim de criză economică în al 12-lea ceas!
- Burnout parental (II) în contextul izolării la domiciliu, interviu cu psihologul Roxana Grigorean
- CE ALIMENTE CUMPĂRĂM PENTRU PERIOADA DE PREVENȚIE, IZOLARE SAU CARANTINĂ? #JURNALDEPREVENȚIE #COVID
PS: Articolul meu face parte din campania #Jurnaldeprevenție inițiată de Ana Nicolescu, fondator Digital Parents Talks. Pentru mai multe articole din perioada lui Covid, caută după hashtagul de mai sus.
Si eu incerc sa-mi setez propriile deadline-uri pentru a fi productiva lucrand de acasa.
Mă bucur!
PS: am editat numele, pentru că nu încurajez acest tip de jocuri.
Pingback: Jurnal de pandemie: cum au fost pentru noi primele 2 săptămâni și ce planuri avem în continuare • Natalia Dabija
[…] de muncă o voi rezolva tot cu ajutorul planurilor, practic am aplicat fix ce am spus în acest articol, am făcut un plan pentru săptămâna asta cu lucrurile esențiale pe care vreau să le fac. Am […]
Super articolul. O sa-l printez. ?
Pingback: Cum să îți adaptezi rutinele personale și pe cele ale familiei la noua realitate (ca să fiți bine!) • Natalia Dabija
[…] Citește și: 12 idei care o să te ajute să lucrezi eficient de acasă (cu copiii pe lângă tine) […]