Pune capacul, înșurubează, deșurubează, îl scoate. Pune capacul, înșurubează, deșurubează, îl scoate. Și așa de multe ori. Până învață cum se pune un capac la o sticlă de plastic. Mânuțele grăsune îi lucrează de zor, nu se stresează că nu reușește sau că îi este foarte greu. Și îi este greu – trebuie să își coordoneze privirea, trebuie să își îmblânzească degetele să o asculte, trebuie să repete de multe ori. Se oprește într-un final și își îndreaptă atenția spre o hârtie lucitoare. Pentru azi a terminat cu operațiunea asta și a trecut la ceva nou. Dar mâine va reveni, până va învăța „magia” pe care o fac adulții cu chestia asta interesantă numit „capac”. Mă uit la ea, o admir câtă concentrare are, câtă perseverență, cum știe exact ce vrea și cum nu o deranjează să repete de sute de ori aceiași pași. Până la urmă, de ce să o deranjeze, scopul ei e să învețe și are toată determinarea să o facă.
Am participat în octombrie la prima conferință lunară organizată de English Kids Academy despre condițiile de bază, care îi ajută pe copii să își dezvolte motivația și dorința de a învăța. A doua conferință lunară este pe 24 noiembrie, acum vineri, iar tema este „Cum identific inteligențele multiple ale copilului meu?” Detalii aici. Dar să revin. La prima conferință am aflat că există 2 tipuri de mindset, care influențează procesul de învățare.
Care sunt cele două tipuri de mindset?
Growth Mindset – atunci când credem că putem să ne dezvoltăm talentul și inteligența prin mult efort și perseverență.
Fixed Mindset – opusul ideii de mai sus și anume credința că talentul și inteligența sunt statice. Cu alte cuvinte, cu ce ne-am născut, aceea avem pe tot parcursul vieții.
Oamenii care au mindset orientat spre creștere sunt mai perseverenți când dau de greu, pentru că știu că prin exercițiu și efort își pot îmbunătăți abilitățile. Iar oamenii care au un mindset de tip Fixed renunță mai ușor când întâlnesc obstacole, pentru că ei cred că nu au ce le trebuie ca să învețe lucruri grele. Ne comportăm diferit în funcție de ce credem despre creierul nostru (în primul caz că putem să îl dezvoltăm, iar în al doilea – că nu putem) și atunci și rezultatele pe care le obținem sunt diferite.
M-a interesat acest subiect, fiindcă discutăm des despre asta cu soțul meu (asta când apucăm să vorbim:) ) – eu sunt de părere că mediul influențează mult felul de a fi al copilului, soțul meu mizează mai mult pe genetică. Despre conceptele de Growth și Fixed Mindset am aflat abia acum și am făcut și o mică cercetare să văd cum putem să încurajăm Growth Mindset-ul.
Cea mai importantă concluzie la care am ajuns e că părinții insuflă credința asta copiilor lor. Dacă părintele gândește în termeni de „nu mă las până nu învăț” și de „eșecul este parte din învățare”, atunci și copiii vor gândi așa, prin puterea exemplului.
Există și evaluări cu ajutorul cărora poți să vezi ce fel de mindset ai. Eu am făcut testul de aici și mi-a ieșit că aș fi la granița dintre Fixed Mindset și Growth Mindset. Ca idee, bebelușii au încă de la naștere un mindset orientat spre învățare. Așa se explică și perseverența Liei cu capacul, din povestea de mai sus. La conferința English Kids Academy toți participanții (20-25 de persoane) au făcut un test similar și doar 2 persoane au luat punctaj maxim, asta însemnând ca au Growth Mindset pur.
Acum că știu unde mă plasez, ce pot să fac eu, ca adult, să-mi schimb mindset-ul?
1. Ascultă-ți vocea interioară. Dacă ai un mindset fix, e foarte posibil să te auzi des spunându-ți asta: „Ești sigur că vrei să faci asta? Ești sigur(ă) că te pricepi?”, „Dacă greșești, ești ratat(ă).„, „Vor râde oamenii de tine că ai crezut că poți.”
2. Recunoaște că ai posibilitatea să alegi. Doar de tine depinde cum interpretezi greșelile și eșecurile. Dacă ai un mindset de tip Fixed, le vezi ca pe niște semne că îți lipsește talentul și ajungi la concluzia că mai bine te lași. Dacă le interpretezi cu o minte setată pe creștere, vezi greșelile ca o oportunitate de învățare. Atunci te oprești și te întrebi: poate e cazul să schimb strategia sau să depun mai mult efort sau, poate, e cazul să învăț lucruri noi.
3. Vorbește-ți într-un limbaj de tip Growth Mindset. Uite câteva exemple:
Cand ai în față o provocare:
In loc de: „Ești sigură că poți să faci asta? Poate nu ai talent pentru așa ceva.”
Spune-ți: „Nu sunt sigură că pot să fac asta acum, dar sunt sigură că pot să învăț cu timpul și cu ceva efort.”
In loc de: „Ești ratat/ă, dacă dai greș.”
Spune-ți: „Mulți oameni de succes au făcut greșeli de-a lungul timpului.”
In loc de: „Dacă nu încerci asta, nu greșești și îți păstrezi demnitatea.”
Spune-ți: „Dacă nu încerc asta, greșesc automat. Unde-i demnitatea aici?”
Cand ai parte de critică:
In loc de: „Nu e greșeala mea. E din cauza lui/ei.”
Spune-ți: „Dacă nu-mi asum greșeala, nu pot să o rezolv. E timpul să fiu sincer/ă și să învăț ceva din asta.”
4. Treci la acțiune, în acord cu Growth Mindset.
Ești ceea ce îți spune vocea interioară să fii. Dacă o să îți vorbești în spirit de creștere, în timp o să ajungi să faci ceea ce îți spui. Mie așa mi s-a întâmplat (de fapt, încă mi se întâmplă) cu respectul de sine. Am început să mă iubesc mai mult de când mi-am vorbit mai frumos, așa pe dinăuntru. Așa că sunt sigură că funcționează și asta.
Rezultatele nu au cum să se vadă într-o lună, nici în două, poate nici într-un an. Dar la un moment dat schimbarea se produce, te transformi, apoi nu-ți vine să crezi că versiunea veche ai fost tot tu. Nu uita că lucrurile se întâmplă cu efort și perseverență.
Ce pot să fac să-mi ajut copilul să aibă un mindset setat pe creștere?
Fă o greșeală în fața copilului. Când este copilul de față, încearcă să ai o reacție pozitivă față de greșeală. Te abții să te înfurii și constați cu voce tare. „Ok, am dat laptele în foc, ce aș fi putut să fac altfel să nu ajung aici, ce pot să fac să îndrept situația. Hmm, cred că ar fi bine să șterg laptele să nu se lipească de aragaz.” Înțelegi ce vreau să spun. 🙂
Povestește-i copilului despre un moment când ai avut o provocare. Despre cât de greu a fost și ce ai făcut ca să treci peste asta. Întreabă-l și pe el dacă are astfel de momente.
Vorbește cu copilul așa cum înveți să vorbești cu tine. Laudă-l pentru efortul pe care l-a depus, nu pentru rezultat. Laudă-l pentru strategie sau pentru perseverență. Nu rezultatul contează, ci experiența și ceea ce învățăm din asta.
Intreabă-te ce îi transmiți copilului când greșește (prin reacțiile pe care le ai)? Că e ok să greșească – așa învață sau îl determini mai degrabă să evite provocările de frică să nu greșească?
Povesteste-i cât e de maleabil creierul omului. Dacă vrei să te inspiri, intră aici.
Pe post de concluzie
Sigur, ideile de mai sus sunt doar câteva dintre lucrurile pe care putem să le facem. Sunt ideile care s-au potrivit cu mine și pe care vreau să le aplic și eu. Poți să vezi pe Mindset Kit mai multe informații, poți să citești cartea Mindset de Dr. Carol Dweck, femeia care a pus bazele acestor concepte, poți să mergi la conferințele lunare ale English Kids Academy – prezentările sunt pline ochi de informații (biletul costă 120 lei pentru părinții ai căror copii nu sunt înscriși la ei, pentru cei înscriși – intrarea e gratuită), poți să înveți de la copilul tău, așa cum o studiez eu pe Lia.
Iar dacă afli ceva interesant despre asta, să-mi spui și mie! Mulțumesc!
Photo: 1 by Samuel Zeller ; 2 by Joshua Ness; 3 by Mikito Tateisi on Unsplash
Voi face și eu exercițiile propuse de tine. E ceva interesant și câțiva termeni noi despre care nu știam.
Multumesc, Anna, ca ai trecut pe la mine. Daca faci testul, sa imi spui si mie ce ti-a iesit. Sunt foarte curioasa cum e la altii. 🙂
Super interesant articol si concepte! Nu stiam de ele, dar sigur ajuta si la procesul de invatare a copiilor din calatorii (ceea ce ne intereseaza pe noi mai ales).
Multumesc ca ai impartasit cu noi aceste idei!
Multumesc mult, Ramona! Si pentru mine au fost noi conceptele. M-am bucurat mult ca am fost la conferinta asta de la English Kids Academy.
Te mai astept in vizita!
Fiecare dintre noi avem un interval mostenit genetic in care ne incadram. Cu o atitudine pozitiva, o experienta constructiva si o comunitatea empatica un copil nascut intr-un meiu defavorizat se poate apropia de nivelul sau maxim. Un copil care le primeste pe toate de’a gata (nu este motivat) inconjurat de oameni care-l trag inapoi poate sa decada la nivelul sau minim. In schimb, primul copil – indiferent cat de mult se va chinui, nu va putea ajunge la nivelul maxim al celui de-al doilea copil daca exista decalaj intre cele doua intervale.
Avantajul tinerilor generatii este ca nu mai exista limita de comunicare. Ei pot discuta cu tineri cu aceleasi pasiuni aflate la mii de km distanta. Nu mai sunt limitati la prietenii de pe strada sau la rudele mutate intr-un oras mai civilizat.
M-ai facut foarte curioasa in legatura cu primul tau paragraf. Ai cumva la indemana vreo sursa de info care sa sustina ideea asta? Pana nu demult si eu eram de aceeasi parere, dar acum sunt in dubii – imi vine sa spun ca creierul poate invata orice. Drept ca, intr-adevar, in cazul primului exemplu, ar fi mult mai greu. (E posibil sa fiu influentata de tot ce am citit zilele astea, dar ce am citit eu e doar o parte din adevar.)
De acord cu ce spui referitor la generatiile noi. E un avantaj mare lucrul asta.
Multumesc mult ca mi-ai scris!
Foarte interesant conceptul si asa este, ne nastem cu acest mindset si il pastram mai ales daca il vedem la parintii nostri 😉
Cred ca trebuia sa facem ceva dezvoltare personala inainte sa ne apucam de facut copii…:))
la final de octombrie am participat la un seminar numit „Digital Mindset”. Acolo am aflat pentru prima data despre conceptele de fixed si growth Mindset. Evident continutul era adaptat pentru business dar principiile sunt aceleasi. Intotdeauna am considerat ca prin munca si efort iti poti imbunatati calitatile si inteligenta, ca trebuie sa exersam mereu creierul ca pe un muschi (cu expresia asta il „terorizez” pe fiu-meu mereu). Ma ingrozesc adesea de cat de putine lucruri si imi dau seama cat de multe lucruri nu cunosc, lucruri care mi-ar deschide niste porti (ale mintii) extraordinare. Pe de alta parte insa, cred ca o exista si o parte fixa, mostenita, pe care daca o ai esti binecuvantat. Dar pe care, daca nu o cultivi risti sa o pierzi sau sa se aseze praful peste ea. Dar gandeste-te ce minuni poate realiza un om talentat si care este setat pe growth. Asta incerc sa ii insuflu eu lui Arthur: degeaba esti atras de masini si tot ce inseamna lumea auto daca nu depui eforturi sa afli mereu lucruri noi, sa descoperi mecanisme de functionare, sa experimentezi, sa inventezi…
Pai nu are cum sa fie degeaba, acolo unde exista atractie, exista si interes sa afli lucruri noi. Despre acel subiect, evident…
Pingback: Creștem copii care spun da vieții - Disciplină de mamăDisciplină de mamă
[…] Dr. Daniel Siegel vorbește pe îndelete despre această atitudine receptivă în fața vieții numind-o Yes Brain în cartea cu același nume, care se cultivă. Când copilul este în atitudinea Yes Brain, este receptiv, relaxat, deschis, prezent și îi este clar ce are de făcut. Prin opoziție, No Brain sau starea reactivă, generează din partea lui niște reacții de luptă, fugă sau îngheț. Yes Brain pregătește copilul pentru o Atitudine flexibilă sau Growth Mindset în fața vieții, care-i va permite să-și modeleze exteriorul în funcțiile de nevoile și dorințele lui, pregătindu-l pentru bunăstare și succes. Despre acest tip de atitudine și cum o putem dezvolta, puteți afla detalii utile în acest articol. […]
Hei! Foarte util articolul, cred ca fiecare din noi avem concluzii de tras. Mai tarziu am sa fac si testul.
Cu un singur lucrur insa nu sunt complet de acord. Eu cred ca e ok sa le aratam copiilor emotia noastra reala. A dat laptele in foc? Never, ever n am sa reactionez asa zen. E ok sa vada ca sunt nervoasa, bosumflata, etc si felul in care reactionez. Cred ca daca am raspunde pozitiv la greselike noastre n-am face altceva decat sa reprimam emotia reala. Putem sa ne enervam si e ok. Nu mereu poti fi pozitiv si zen. ?
Merci mult, Amina! Stii, furia aceea e tot alegerea noastra. Nu sunt deloc un exemplu bun in acest sens, dar am ajuns la concluzia ca chiar e posibil sa nu ne enervam din nimicuri. Poate ajung sa invat lucrul asta in viata asta :D.
Si apoi, e un exercitiu de dragul de a da un exemplu – cum abordam greseala, asta nu inseamna ca trebuie sa ne abtinem mereu. Cred ca avem destule momente cand ne enervam – pe unele le aratam autentic, pe altele le transformam. Asa vad eu lucrurile. Te mai astept in vizita!
Super interesant! Nu auzisem de concepte pana acum, recunosc.
Sa mai scrii!
Multumesc pentru vizita, Adina! Te mai astept!
Foarte interesant- am descoperit ca am growth mindset 😉
Ce fain, Mariana!
Mi-a placut foarte mult articolul tau! M-ai facut curioasa, am facut testul si am rasuflat usurata: growth mindset :). Chiar am sa fiu mult mai atenta la reactia mea in anumite situatii si am sa caut sa-mi controlez/schimb raspunsul. Sper sa o influentez pozitiv si pe fiica mea!
Multumesc, Nico, ca ai trecut pe la mine! Ma bucur sa aud ca ti-a placut! Am lucrat ceva la acest articol si se pare ca a meritat! 🙂
Pingback: #68 Inspirația săptămânii (18 - 24 noiembrie 2017) | Cristina Oțel
[…] ”Ce înseamnă Growth Mindset și cum îl cultivăm?” – Ce m-am bucurat că Natalia s- interesat și a scris despre un subiect care îmi place! Și mai tare mă bucur că i-a plăcut și ei ce a descoperit. Dacă faceți testul să ne ziceți ce fel de mindset vă iese. […]
Super! Și eu spun că eșecul e parte din învățare. Oricum, după un eșec… cam care ar fi alta soluția, decât să te ridici și să mergi mai departe? 🙂
Multumesc, Anda, pentru vizita! Well, „solutii” sunt multe. Una dintre ele e sa te ascunzi sa nu te mai vada nimeni…Asta imi vine mie sa fac imediat dupa un esec. Nu degeaba sunt intre Fixed si Growth Mindset. 🙂
Foarte interesant conceptul și cred în el 100%! Eu așa am învățat să mă dezvolt și încă o fac. Fără să citesc, e adevărat, am intuit că trebuie să cred din ce în ce mai mult în mine, iar rezultatele nu au întârziat să apară. 🙂
Robert, tu esti un adevarat exemplu de curaj pentru mine! Daca pui si perseverenta alaturi, iese un succes garantat. 🙂
Multumesc ca ai intrat pe la mine!
Acum câțiva ani, adică în 2015, când am ascultat cartea Mindset scrisă de Carol S Dweck, mi-am dat seama că-s fixistă în multe privințe. De atunci, mi-am propus să renunț la cele care nu mi-s utile și tot renunț pe măsură ce le identific. O să-mi fac și testul să văd pe unde mi-s azi :D.
Ha, sunt chiar curioasa ce iti iese dupa atata timp! Sa imi spui si mie. Trebuie sa caut si eu cartea. Multumesc ca ai trecut pe la mine!
Pingback: Sunt recunoscătoare că... | Un exercițiu care m-a umplut de bine! • Natalia Dabija
[…] Ce înseamnă Growth Mindset și cum îl cultivăm? […]
Pingback: În ce fel sunt diferită azi față de acum 365 de zile? • Natalia Dabija
[…] Sunt recunoscătoare că… | Un exercițiu care m-a umplut de bine! • Natalia Dabija la Ce înseamnă Growth Mindset și cum îl cultivăm? […]