Disclaimer: Acest articol include linkuri afiliate. Dacă tu cumperi folosind acele linkuri, eu primesc un mic comision, fără ca pe tine să te coste ceva în plus.
Când am răspuns la întrebările pentru acest reportaj despre mine, mi-am dat seama că o parte dintre cititorii mei deja economisesc și vor soluții despre ce să facă cu acei bani economisiți. Aceiași oameni vor să afle și despre cum pot să-și mărească veniturile.
Pentru că, să recunoaștem, e mai ușor să economisești când ai venituri suplimentare și nu trebuie să îți bați capul pentru fiecare leu în minus.
Nevoia asta a cititorilor – pe care o presupun eu, dar pe care te rog să o confirmi sau infirmi, în comentarii – se suprapune și cu nevoia mea de a-mi mări veniturile. So here we go, așa mi-a venit ideea să explorez convergența asta.
Acesta e începutul unei serii de articole despre cum să ne creștem veniturile.
Articolul de azi este inspirat din cartea Startup de 100$ de Chris Guillebeau. Mi-a recomandat-o Alex de la Fagure, mi-a plăcut mult pentru că e practică, foarte bine structurată și pentru că e o bază foarte bună pentru un antreprenor la început de drum.
Am extras câteva învățăminte despre cum să începi un startup – de la ideea inițială la extinderea lui – și le includ mai jos.
#1. Pentru a avea un business, ai nevoie de doar 3 lucruri.
Cea mai mare revelație este foarte simplă – pentru a avea un business ai nevoie de:
- Produs/serviciu
- Potențiali clienți – oameni care vor să cumpere produsul tău
- O modalitate de plată
Atât. Desigur sunt importante și detaliile ca branding, marketing, serviciu clienți, însă nucleul este acesta, iar restul detaliilor sunt opționale.
Ai aceste 3 detalii de mai sus, ai un startup.
A fost o revelație pentru mine, pentru că focusul meu până acum a fost creșterea unei baze de fani, branding-ul, creșterea renumelui blogului. Desigur, toate lucrurile astea mă vor ajuta, însă atâta timp cât nu am un produs pentru vânzare, nu am un business. Nu a fost ușor să accept asta.
# 2. Nu e întotdeauna o idee bună să îți transformi pasiunea în business.
Autorul pune accentul pe faptul că pasiunea ta trebuie să se suprapună (măcar în parte) pe nevoia oamenilor. Abia atunci poate să existe spațiu pentru un business. Spre exemplu, poți să fii pasionat să mănânci pizza, foarte pasionat chiar. Însă nu poți să faci din pasiunea asta un business atâta timp cât nu se suprapune cu o nevoie a publicului.
Un exemplu pozitiv:
Poate ești pasionată să găsești oferte foarte bune de zbor și cazare. Există oameni care au nevoie de ajutor la alegerea vacanței (din lipsă de timp sau din comoditate). Convergența este punctul unde se întâlnește pasiunea ta cu nevoia publicului.
O altă idee în același context e că pasiunile și aptitudinile tale se pot transforma. Spre exemplu, îți place foarte mult să predai, însă nu ai vrea să o faci într-o școală obișnuită. Poți să folosești pasiunea de a preda în alte domenii – training în companii sau cursuri non-formale. Sau poți să predai lecții despre o altă pasiune de a ta – cum să gătești ușor și rapid, cum să îți faci garderoba capsulă etc.
Practic, pornești de la pasiunile și aptitudinile tale, dar le transformi în funcție de nevoia publicului.
Întrebări care o să te ajute să vezi dacă e cazul să îți urmezi pasiunea în business:
- Crezi că ți-ar plăcea să lucrezi cel puțin 24 de ore pe săptămână la hobby-ul tău?
- Îți place să îi înveți pe alții despre hobby-ul tău?
- Cum te simți cu toate argumentele pro și contra care țin de hobby-ul tău?
- Dacă ar trebui să faci o grămadă de chestii administrative pentru hobby-ul tău, ți-ar plăcea în continuare?
- Ți-au spus oamenii că le-ar plăcea să învețe hobby-ul tău și că ar vrea să îi ajuți?
- Dacă ar fi să îți transformi hobby-ul în business, ar fi suficient de mulți oameni interesați să cumpere produsul?
- Cunoști alte business-uri care servesc aceiași clienți, dar diferit de cum ai face-o tu?
#3. Crează valoare și vei avea succes.
Cartea asta – Startup de 100$ – se bazează pe interviuri cu business-uri mici și mijlocii care au pornit cu foarte puțini bani (uneori accidental) și au ajuns să aibă succes. Concluzia autorului e că toți cei care au reușit au avut ca scop mare să creeze valoare acolo unde nu era.
Acel produs ar trebui să adauge lucruri bune în viața clientului (cum ar fi să-i satisfacă nevoi ca iubire, afecțiune, bani) sau să scoată lucruri rele din viața lui (disconfort, stres, datorii).
Oferta ta ar trebui să se bazeze pe beneficiile pe care i le oferă clientului, nu pe caracteristicile produsului/serviciului. Pe oameni îi interesează mai puțin detaliile tehnice despre produs, însă sigur vor să știe cum le va îmbunătăți produsul viața.
#4. Fii cât mai specific cu oferta ta.
Descrie clar cui te adresezi și care sunt beneficiile pentru acel public.
Un exercițiu care o să te ajute e să îți definești misiunea startup-ului în doar 140 de caractere.
Misiunea trebuie să răspundă la întrebările:
- Care e produsul/serviciul meu?
- Care e publicul care ar cumpăra acest produs?
Când povestești despre produs concentrează-te pe beneficii, nu pe caracteristicile tehnice ale produsului.
Misiunea ar putea să aibă următoarea structură:
Noi îi ajutăm pe (descrie aici publicul țintă) să facă/obțină (cel mai important beneficiu).
Ferește-te de cuvintele goale și umflate și folosește cuvinte clare și simple, pe care le-ai folosi într-o discuție informală.
#5. Fă cât mai repede prima vânzare.
Mulți dintre cei care au răspuns la interviurile pentru cartea asta au spus că prima vânzare le-a dat o încredere foarte mare că lucrurile o să meargă.
Cu cât mai repede ai prima vânzare, cu atât mai repede intri în pâine și te perfecționezi. Autorul ne îndeamnă să planificăm lucrurile așa cum vin, în loc să planificăm în avans până la cel mai mic detaliu.
Atenție, vorbim aici despre startup-uri cu investiție inițială mică, unde și riscul e mic.
#6. O ofertă de nerefuzat are și ea 3 elemente cheie
Publicul corect + promisiunea corectă + timp potrivit = o ofertă de nerefuzat.
Practic, pe lângă produs și public țintă, e nevoie să te gândești când dai drumul la oferta ta în lume.
Să lansezi o înghețată de Crăciun nu ar fi o idee foarte bună, nu-i așa?
Înainte de a crea produsul, gândește-te bine la mesajul pe care vrei să îl transmiți. Ce vrei să spui cu acest produs/serviciu și de ce e important acum? Încă o întrebare bună: De ce oamenii ar vrea să știe acum despre acest produs?
#7. Lansează ca la Hollywood.
Dacă creezi o ofertă cu nevoile publicului în minte și planifici un proces de lansare (gândește-te cum sunt lansate filmele la Hollywood), îți vei ajuta produsul să genereze mai multe vânzări decât dacă l-ai arunca pur și simplu în lume.
Idei despre cum să lansezi un produs:
- Asigură-te că clienții știu foarte bine pentru ce vor da banii.
- Adaugă elemente fun la lansarea produsului.
- Crează momente de anticipație și entuziasm (anunță din timp data lansării, adaugă povești personale, crează trailere).
- Asigură-te că totul funcționează înainte de lansare (dacă e lansare online, asigură-te că funcționează plățile și canalele de vânzari)
- Promovează și cere ajutor când trebuie (vorbește cu influenceri, bloggeri, contacte din media)
- Gândește-te din timp cum poți să îi surprinzi pe clienți. Ce poți să faci ca să le dai senzația că le-ai dat mai mult decât ai promis?
- Ce tratament special poți să le acorzi clienților speciali?
- Felicită-te pentru tot procesul de lansare și sărbătorește.
- Apucă-te cât mai curând de următoarea lansare.
Pentru mai multe întrebări legate de lansare, citește cartea.
#8. Evaluează și monitorizează-ți afacerea.
Din când în când, auditează-ți afacerea cu aceste întrebări:
- Care sunt produsele/serviciile care îți aduc bani?
- Cât de bună este comunicarea ta? (materialele de marketing, canalele de comunicare etc)
- Prețurile produselor tale sunt așa cum trebuie să fie?
- Cum vinzi către clienții existenți? (ideea e să vezi dacă poți să le vinzi ceva extra)
- Monitorizezi și testezi suficient de bine? Ideea e să vezi dacă sistemul tău (ofertele, canalele de vânzare) lucrează suficient de bine.
- Cum sunt cei mai importanți indicatori (ar trebui să îți alegi câțiva indicatori în funcție de scopurile tale)?
#9. Decide cât de mare vrei să fie afacerea ta.
Nu e nimic greșit să îți păstrezi intenționat afacerea mică – ca să îți simplifici viața, așa cum nu e greșit nici să o scalezi. Nu orice afacere trebuie să devină foarte mare.
Totul depinde de alegerea ta.
#10. Nu lăsa frica să îți stea în cale.
Cea mai mare bătălie pe care o duce un antrepenor nu este cea cu competiția sau cu alți factori externi. Cea mai mare bătălie e bătălia care se dă în tine, cu fricile și prejudecățile tale.
Partea bună e că tu poți controla ceea ce se întâmplă în tine și tot ce trebuie să faci e doar un pas înainte.
Și apoi încă unul, și încă unul. Și așa vei progresa.
Concluzii
Pentru mine, om care înoată pentru prima oară în marea asta necunoscută a startup-urilor, cartea asta a fost ca o gură de aer. „Aha, acum știu ce să fac„, așa îmi venea să spun la multe dintre capitole.
O recomand cu mare drag pentru toate informațiile utile (mult mai multe decât ideile pe care le-am prezentat eu aici), dar și pentru stilul de scriere și lejeritatea cu care se citește.
O poți comanda mai jos, apăsând pe buton:
Sau aici, în engleză. Eu o recomand în engleză, pentru că nu-mi plac traducerile:
Pingback: Bugetul Familiei #12: cum își gestionează banii o tânără din Cluj și cum economisește 51% din venituri • Natalia Dabija
[…] cartea Startup de 100$ (aici sunt 10 idei utile din cartea Startup de 100$ ) […]
Pingback: Dl.Căruța cu bani despre creșterea veniturilor: Degeaba ești cel mai bun, dacă nu ești cunoscut în cadrul jobului • Natalia Dabija
[…] Cum să începi un startup (10 idei utile din cartea Startup de 100$) […]